De Yin en Yang van een (teelt)plan
Dirks Moestuin – een moestuin voor iedereen
Na een paar weken zand, zee en zon in Frankrijk, wroeten mijn vingers weer helemaal zen door de ontnuchterende aarde. Onze moestuin heeft zich niets aangetrokken van het matige zomerweer, want er is veel te oogsten. Van bietjes, mais, radijs en sla tot een waar assortiment van bonen. Haricot verts, sperziebonen, snijbonen en zelfs yin yang boontjes. Terwijl we onze vakantieverhalen uitwisselen, onkruid wieden en groente oogsten, zoemen bijtjes van bloem naar bloem en springen de kikkers je om de oren.
Moestuin cursus XL – Stadstuin Zuilen – Foto door Esther
Vanaf de moestuin rij ik in een traag tempo naar de garage van mijn schoonmoeder. Op een trailer staat mijn racemotor, midden tussen de spullen die wel vaker in garages eindigen. Een gasstelletje, een grondzeil, een paar oude vouwstoeltjes, twee gourmetstellen en koffers die nooit meer gebruikt zullen worden. Vorig jaar september reed ik voor het laatst op het circuit en had ik de beslissing gemaakt. Het was klaar. Niet alleen omdat ik er niet zoveel lol meer in had, maar ook uit zelfbescherming. Ik heb best wat mensen met gebroken delen het circuit af zien komen en tot nu toe is me dat bespaard gebleven. Ik kauw op een moestuinradijsje, terwijl ik naar mijn ijzeren ros staar. Waarom staat die motor daar wortel te schieten?
Het juiste moment bepalen is een uitdaging. Hoe kies je dat moment? Om met iets stoppen óf om ergens mee te starten. In de Tao te Ching, het ‘heilige boek’ van het taoïsme, staat:
There is a time to go ahead an a time to stay behind.
There is a time to breathe easy and a time to breathe hard.
There is a time to be vigorous and a time to be gentle.
There is a time to gather and a time to release.
Hoe poëtisch deze teksten ook mogen zijn, ik krijg er behoorlijk jeuk van. Beetje met Oosterse bijdehandheid wat tegenstellingen opschrijven, ondertekend met een zwart-wit symbooltje waar je op zijn best twee kikkervisjes in kan zien die elkaar eeuwig achternazitten.
Moestuin cursus XL – deel van het teeltplan 2021
De juiste timing in moestuinland is gek genoeg vrij eenvoudig te vinden. Je maakt gewoon een plan, een teeltplan. Welke groente wil je wanneer gaan oogsten? Met de gemiddelde groeitijd, reken je terug naar het moment van planten of zaaien. Uiteraard hou je rekening met de seizoenomstandigheden. De zomer is het warmst en planten groeien met het vele zonlicht dan het snelst. Zo heeft een krop sla in het voorjaar en najaar 10 tot 12 weken nodig, maar in de zomer slechts 8 tot 10 weken.
Moestuin cursus XL – Stadstuin Zuilen – Eikenbladsla en Lollo bionda sla
Moedertje winter smoort de meeste groei in de kiem. Met de cyclus van de plant in gedachten – ontkiemen, stengels en bladeren, bloemen en vruchten en ten slot het zaad – kiezen we planten die nog voldoende tijd hebben om blaadjes te groeien voordat de winter begint. Spinazie is dan hele goede keuze, zowel in het najaar als in het voorjaar. Met de warmte van de zomer schiet spinazie ook snel door. De plant leidt dan haar energie voornamelijk naar het aanmaken van bloemen, wat ten koste gaat van de smaak van de blaadjes.
Moestuin cursus XL – Stadstuin Zuilen – Spinazie
Mijn plannetje voor de motor lag er een tijdje. Motor poetsen, foto’s maken, specificaties noteren en online zetten. Allemaal niet zo ingewikkeld. Ook een afspraak in mijn agenda, maar die verschoof ik dan elke keer naar een nieuwe datum. Er was alleen altijd iets belangrijkers of leukers te doen. Een plan alleen was dus niet voldoen.
In de online moestuinles, lees ik over evaluatie van het teeltplan van de Tuinders. Ik beoordeel mijn eigen plan. Uiteindelijk besluit ik het ‘we-hebben-al-het-gereedschap-aanwezig, je-hoeft-alleen-maar-op-te-komen-dagen’ model van de Tuinders te kopiëren.
Net voor het avondeten breng ik alle spullen om mijn motor te koop te zetten naar de garage. Poetsdoeken, spons, motorshampoo, zeem, emmer water (ja echt!), fotocamera, pen en papier. Vervolgens maak ik een ruim blok in mijn agenda vrij voor het volgende weekend.
Die zaterdag ging het als vanzelf. Alle drempeltjes van tevoren zorgvuldig glad gestreken. Tijdens het poetsen nam ik afscheid. Van de motor, het rijden, en de gezelligheid met mijn motormaatjes. ’s Avonds stond die dan eindelijk online. Maandagmiddag was die weg.
Wat een leegte opeens in die garage. Wat zou mijn schoonmoeder vinden van een paar stellingkasten met ingemaakte groente?
Over Dirk
Dirk Krijgsman is een freelance schrijver en blogt voor de Tuinders over zijn nieuwste hobby: moestuinieren. Hij woont in Breukelen samen met zijn vriendin en drie kinderen. Met zijn band 22AD is hij bezig om een eerste album op te nemen. Tot voor kort was Dirk met enige regelmaat met zijn racemotor op het circuit in Assen te vinden. Inmiddels heeft hij zijn motor voor een golfsurfboard ingeruild en kom je hem minimaal één keer per week tegen in de branding bij Scheveningen.